Codex editor op Windows: waarom vibe coding nu ineens wél werkt
Codex op Windows maakt bouwen toegankelijker: sneller itereren, meerdere projecten tegelijk en minder gedoe tussen chat en IDE. Inclusief praktische guardrails.
Ik ben de laatste tijd erg fan van de Codex editor. Niet omdat het weer een AI-tool is, maar omdat het voor het eerst voelt alsof het klikt.
En nu het ook op Windows beschikbaar is, wordt het ineens interessant voor veel meer teams. Je zit minder te hannesen met setup. Je kunt sneller itereren. En je kunt meerdere projecten naast elkaar doen zonder dat alles door elkaar gaat lopen.
In 20 seconden
- Dit is niet “een chat die code schrijft”, maar een manier van werken in een editor die je sneller laat bouwen.
- De winst zit in context per project, sneller itereren en minder copy-paste tussen tools.
- Prima voor prototypes en interne tools. Richt je op productie? Dan winnen tests en security altijd van snelheid.
Waarom dit nu extra interessant is
1) Je kunt starten met wat je al hebt
Als je team al een ChatGPT abonnement heeft, kun je dit testen zonder meteen een nieuw ecosysteem te introduceren. Dat helpt. Zeker als “weer een nieuwe tool” normaal gesproken vooral gedoe oplevert.
2) Minder frictie in je werkdag
Het verschil zit vaak niet in één magische feature. Het zit in flow. Kun je blijven bouwen zonder dat je telkens opnieuw moet uitleggen wat je bedoelt, of tegen een limiet aanloopt? In mijn gebruik kan ik met Codex meestal gewoon door. Dat maakt het praktisch.
3) GPT-5.4 maakt ‘computer use’ concreter
Met de GPT-5.4 release wordt duidelijker waar dit heen gaat: niet alleen code genereren, maar workflows uitvoeren in echte software. Als je dat nieuws nog niet hebt gezien:
GPT-5.4: native computer use verandert wat AI op werk kan
Wat is de Codex editor (in gewone taal)?
De Codex editor helpt je door het hele bouwproces heen: plannen, code schrijven, aanpassen, testen en itereren. Het voelt meer als samen bouwen dan als vraag en antwoord.
Waar het echt om draait: meerdere projecten zonder context-chaos
In de praktijk werk je niet aan één ding. Je hebt tickets, side projects en proof-of-concepts. Als je per project je context netjes houdt, krijg je minder ruis. En minder ruis betekent minder fouten.
Zo zou ik het inzetten (pragmatisch)
- Week 1: bouw een prototype van een interne tool (dashboard, rapportgenerator, simpele integratie).
- Week 2: voeg tests toe, maak dependencies netjes, schrijf een korte README.
- Pas daarna: deployment, rechten, monitoring, gebruikers.
De drie guardrails die je niet kunt overslaan
- Tests: minimaal unit tests voor kernlogica en één integratietest voor de belangrijkste flow.
- Dependencies: laat AI niet zomaar libraries toevoegen. Jij bepaalt de stack.
- Secrets: nooit keys in code, nooit keys in prompts.
Handige links
Honorable mention (alleen Mac)
Zit je op macOS? Dan is t3.code ook interessant om in de gaten te houden. Maar voor teams met veel Windows gebruikers is Codex nu de logische focus.
Prompt (voor een goede start in een nieuw project)
Je bent mijn senior engineer. Ik wil in 60 minuten een werkend prototype bouwen.
Project:
- Doel: [wat moet het doen]
- Input: [waar komt data vandaan]
- Output: [wat moet eruit komen]
- Stack: [Node/Python, database ja/nee]
- Constraints: geen gevoelige data, geen betaalde APIs
Maak:
1) Een minimale scope (MVP) die in 60 minuten haalbaar is
2) Een stappenplan
3) 5 tests die ik minimaal moet hebben
4) 5 dingen die ik niet moet doen (scope creep, dependencies, security)
Antwoord kort en concreet.Camiel van Ik werk met AI